Derde- en vierdejaars leren gevaren van sociale media kennen

Op dinsdag 5 november 2019 volgden de derde- en vierdejaars een sessie over de do's-and-don'ts van sociale media en gaming. De spreker was Roel Beckers. Vrijwel alle jongeren zijn actief op sociale media. Instagram, WhatsApp en Snapchat blijven groeien. Via hun smartphone hebben jongeren toegang tot de hele wereld. Maar veel jongeren beseffen niet wat er fout kan gaan als je te veel tijd besteed op sociale media. Verder zijn ook games zoals Fortnite, Fifa en CS:GO niet meer weg te denken uit het leven van heel wat jongeren. Ook smartphonespelletjes zijn populairder dan ooit.

Eerstejaars stillen hun wetenschappelijke honger

Op dinsdag 5 november 2019 brachten de eerstejaars die het keuzegedeelte wetenschap volgen, een bezoek aan het Pass. Het Pass is een wetenschappelijk avonturenpark en museum ingericht op de site van een voormalige steenkoolmijn in Frameries nabij Bergen. De leerlingen ontdekten via verschillende workshops en interactieve tentoonstellingen hoe wetenschap en technologie de wereld laten draaien. Bovendien kregen ze een aanzet om na te denken over een duurzame wereld en de grote uitdagingen van de toekomst.

Leerlingenraad geeft het startsein

Op vrijdag 18 oktober 2019 schoot de leerlingenraad uit de startblokken met een eerste activiteit voor de leerlingen. In combinatie met de Dag van de Jeugdbeweging konden de leerlingen allerhande spelletjes spelen. De hongerigen werden gespijsd met chocomelk en poffertjes.

Eerstejaars voeren taal & media uit in de praktijk

Op dinsdag 5 november 2019 vond voor de eerstejaars die het keuzegedeelte taal & media volgen, een studiereis naar Brussel plaats. De leerlingen werden in de voormiddag rondgeleid in De Muntschouwburg en bezochten in de namiddag de gebouwen van de VRT. Dit is ook meteen de realisatie van de volgende doelen: de leerlingen gaan bewust en zorgzaam om met media en de leerlingen waarderen cultuur en ontdekken creatieve en artistieke mogelijkheden. Met de verkregen kennis en ervaring gaan de leerlingen tijdens de lessen taal & media verder aan de slag.

Vierdejaars onderzoeken zuiverheid van schoolvijver

In oktober 2019 brachten de vierdejaars een bezoek aan onze schoolvijver tijdens de les biologie. Ze bepaalden de biologische zuiverheid van het water aan de hand van de aanwezige ongewervelde waterdieren.

Eerstejaars zetten beste beentje voor

Op vrijdag 25 oktober 2019 organiseerde de sportdienst van Deinze de scholenveldloop in De Brielmeersen. Ook dit jaar namen de eerstejaars deel. En of het een geslaagde editie werd. Maar liefst 23 jongens en meisjes stonden op het podium. Gaan we ook dit jaar met de wisselbeker aan de haal?

Eerstejaars leren jongleren 

Vanuit onze overtuiging dat ouderbetrokkenheid zeer belangrijk is, organiseerden we op donderdag 24 oktober 2019 een gratis infoavond over leren leren onder de titel ‘Jong-leren’. We werkten hiervoor samen met Eekhout Academy. Het interactieve programma werd gebracht door een duo dat al heel wat gejongleerd heeft in het onderwijs: Sylvia Van Loo (UIT-ZICHT) en Peter Van Dycke (Eekhout Academy). (...)

Sint-Hendrik promoot herbruikbare drinkflessen

Druppelsgewijs gaat onze werkgroep afval en duurzaam materiaalgebruik voor een andere houding t.o.v. pet. Dit zijn geen druppels op een hete plaat. Dit is de klimaat- en milieuraad in actie.

Linda 't Kindt vertelt over hooggevoeligheid

Op dinsdag 15 oktober 2019 verwelkomde de ouderraad mevrouw Linda 't Kindt in de aula magna van de kapel Sint-Hendrik. Als ervaringsdeskundige en gezinswetenschapper maakte ze ons wegwijs in het gedrag en gedachtengang van hoogsensitieve jongeren. Ze vertelde ons hoe we als ouder of opvoeder een positieve, stimulerende rol in hun ontwikkeling kunnen spelen. Na twee uur hebben we heel wat opgestoken van haar authentieke uiteenzetting en gaan we naar huis met een ruimere blik op het functioneren van deze gevoelige maar veelbelovende mensen.

Zesdejaars bewijzen competentie tot onderzoek

Tijdens een werkmoment op woensdag 23 oktober 2019 gingen de zesdejaars verder aan de slag met hun onderzoek voor elk poolvak. In dit onderzoek komt alles wat de leerlingen in de loop van de tweede en derde graad kregen aan onderzoekscompetenties samen. We wensen ze daarbij alle succes. (...)