Druppelsgewijs

 Druppelsgewijs gaat onze werkgroep afval en duurzaam materiaalgebruik voor een andere houding t.o.v. pet.

Druppel één: verzamel een week lang alle petflessen op school in een kooi en zie: wat een berg afval.

Leerlingenraad geeft het startsein

Op vrijdag 18 oktober schoot de leerlingenraad uit de startblokken met een eerste activiteit voor de leerlingen. In combinatie met de Dag van de jeugdbeweging konden de leerlingen allerhande spelletjes spelen. De hongerigen werden gespijsd met chocomelk en poffertjes.

Initiatie golf voor zesdes keuze sport

In het keuzegedeelte sport maken onze leerlingen kennis met minder voor de hand liggende sporten. Deze week was golf aan de beurt.

Op ontdekking bij de Romeinen

Velzeke … Een dorpje in de Vlaamse Ardennen waarvoor je je best moet doen om het te vinden op de landkaart. Was dat bij de Romeinen wel even anders! Velzeke was een belangrijk handelskruispunt ten tijde van de Romeinen. Zijn belang was minstens even groot als dat van Tongeren.

“Dit zou ik ook wel later willen doen”

“Het is echt een toffe ervaring en het is eens iets anders dan achter de schoolbanken te zitten”, zo vertelt een van onze 180 vierdejaarsleerlingen die vandaag aan het werk zijn in het kader van de Youca Action Day.

Ouderraad nodigt uit

Op 15/10 verwelkomde de ouderraad Mw. Linda 't Kindt in de Aula Magnus. Als ervaringsdeskundige en gezinswetenschapper maakte ze ons wegwijs in het gedrag en gedachtengang van hoogsensitieve jongeren en hoe we als ouder/opvoeder een positieve, stimulerende rol in hun ontwikkeling kunnen spelen. Na 2 uur hebben we heel wat opgestoken van haar authentieke uiteenzetting  en gaan we naar huis met een ruimere blik op het functioneren van deze gevoelige maar veelbelovende mensen.

Sint-Hendrik opent fairtradecafé

Van 2 oktober tot 12 oktober 2019, tijdens de Week van de Fair Trade, openden we een fairtradecafé. De leerlingen konden in het atrio van de kapel terrecht voor een fruitsapje, een koffie of een thee met een sneetje zelfgebakken chocoladecake. We gaven er ook graag heel veel info over de fairtradeproducten en vooral over de (h)eerlijke fairtradechocolade.

Leerlingenraad start nieuw werkjaar op

In het weekend van 14 september 2019 trok het vierkoppige presidium van de leerlingenraad samen met de 22 enthousiaste leden en de vijf begeleidende leerkrachten naar Oudenaarde voor hun startweekend. In de stad was er tijd voor een kennismaking en een kort stadsspel. Aan de Donkvijvers werd er gequizt, gezongen rond het kampvuur, voor de eerste keer vergaderd en was er ook tijd voor een teambuildingsactiviteit. De volledige leerlingenraad waagde zich aan het befaamde moerasparcours, waarbij sommigen gedeeltelijk of helemaal in het slijk belandden. Inmiddels is iedereen terug proper en helemaal klaar om er alweer een fantastisch werkjaar van te maken.

Zesdejaars bezoeken wereldstad aan de Rijn

Op vrijdag 27 september 2019 trokken de zesdejaars goedgemutst richting Keulen. Na een rimpelloze bustocht arriveerden we in deze wereldstad aan de Rijn. Een gevulde dag wachtte op ons. Onder meer een bezoek aan de Dom, het vermaarde Ludwig-museum, NS-Dokumentationszentrum, Römisch-Germanisches Museum en verscheidene stadswandelingen stonden op het programma. Onder een stralende herfstzon kweten de leerlingen zich - zoals steeds - plichtsbewust van hun dagtaak, en voor ze er erg in hadden, was het weer verzamelen geblazen om de terugtocht aan te vatten. Zo'n dagje tjokvol Duitse cultuur leverde zodanig veel gespreksstof op dat de terugrit naar huis in een mum van tijd achter de rug was.

Eerste- en tweedejaars leren studeren

Vanaf 30 september 2019 volgden de eerste- en tweedejaars een workshop rond leren studeren in het kader van het project ‘Leren leren met Henri’. Aan de hand van concrete voorbeelden uit verschillende vakken verdiepten de leerlingen zich in de wereld van het schematiseren en zo veel meer. Dit alles met slechts één doel: de leerlingen wapenen voor de uitdagingen van het secundair onderwijs en ze tegelijkertijd laten stilstaan bij de nood aan een positieve en actieve leerhouding.