2019 carousel website 1    2019 carousel website 2    2019 carousel website 3    2019 carousel website 4    

Zesdejaars luisteren naar getuigenis van Vincent Leus

Op woensdag 6 februari 2019 luisterden de zesdejaars naar een getuigenis van de heer Vincent Leus. Vincent Leus verloor zijn dochter Emilie in 2009 en dit na een aanrijding door een dronken chauffeur. Het fonds Emilie Leus probeert dit heel dramatisch gebeuren een positieve wending te geven. Een fonds dat zich richt op preventie van rijden onder invloed, sensibilisering hieromtrent en het steunen van jonge verkeersslachtoffers met een verworven beperking … opdat het overlijden van Emilie niet totaal zinloos zou zijn.

Twee dagen eerder bezochten de zesdejaars de verkeersbeursgeorganiseerd door Rotary Club Deinze. Op heel veel fronten werken aan de verkeersveiligheid van onze jongeren, omdat het nodig blijft.

Zesdesjaars verkennen wiskundewereld

Wat hebben Gaudi’s pilaren in de Sagrada Familia gemeen met de wasdraad die in je tuin hangt? De Gulden Snede bemoeit zich met natuur, muziek, schilderkunst en zelfs met de menselijke schoonheid. Hoe kan het dat zo’n vreemd getal zo een grote rol speelt? Welke wiskunde zit er achter de origami en hoe berekent je gps de kortste route?

Onderzoekscompetenties bieden de mogelijkheid om leerlingen op een zelfstandige manier dergelijke boeiende onderwerpen en toepassingen te laten ontdekken. Terzelfdertijd komen vaardigheden als probleemoplossend denken, kritisch evalueren, logisch redeneren, argumenteren en samenwerken aan bod. Tijdens een werkmoment op vrijdag 8 februari 2019 verdiepten de zesdejaars uit de studierichtingen met veel wiskunde zich in een wiskundewereld die veel groter en rijker blijkt te zijn dan de voorgeschreven leerplannen laten vermoeden.

Sint-Hendrik moderniseert aanbod in eerste jaar

Op 1 september 2019 start de modernisering van het secundair onderwijs in het eerste jaar. Hierop zijn we reeds goed voorbereid. In ons boeiend aanbod is er ruimte voor de drie kernwoorden van de modernisering: verkennen, versterken en verdiepen.

Lees meer over ons gemoderniseerd aanbod in DossierH

Eerstejaars smullen van ontbijt aangeboden door ouderraad

Op woensdag 6 februari 2019 organiseerde de ouderraad een gezond ontbijt voor de eerstejaars. Tijdens het eerste lesuur konden de leerlingen terecht in het schoolrestaurant om daar hun dag goed te starten. Wat stond er op het menu? Als drank was er melk en fruitsap, daarnaast negen soorten bruin brood, kaas, yoghurt, jam, drie soorten fruit en vers gebakken eitjes. We hopen dat we de leerlingen hiermee kunnen stimuleren om elke dag opnieuw de dag te beginnen met een stevig ontbijt. Op school geven we hierrond ook inhoudelijke input mee vanuit de lessen natuurwetenschappen.

De ouderraad bood dit ontbijt gratis aan, waarvoor wij hen uiteraard van harte danken.

Eerstejaars leren vloggen met Maximiliaan Verheyen

Vlogger, Instagrammer en social influencer Maximiliaan Verheyen was op dinsdag 5 februari 2019 te gast tijdens de lessen van het keuzegedeelte taal & media. Maximiliaan nam de leerlingen mee achter de schermen van social marketing en gaf hen enkele tips en tricks om een goede vlog te maken. De leerlingen kunnen deze kennis gebruiken tijdens een van de projecten die tijdens het schooljaar gedaan worden: media & vlogs.

Vijfde- en zesdejaars nemen deel aan eerste ronde

Op woensdag 30 januari 2019 namen 22 vijfde- en zesdesjaars deel aan de eerste ronde van de Vlaamse Biologie Olympiade. Ze kregen 25 meerkeuzevragen voorgeschoteld waarbij ze hun (bio)logische kennis van zowel het vierde, vijfde als zesde jaar moesten gebruiken. We zijn alvast benieuwd naar de resulaten.

Derdejaars gaan kritisch op zoek naar informatie

In de week van 28 januari 2019 brachten de derdejaars een studiebezoek aan de Stedelijke Bibliotheek van Deinze. Deze uitstap sluit aan bij de lessen Nederlands en kadert in het bereiken van de vakoverschrijdende eindterm mediawijsheid: ‘De leerlingen kunnen diverse informatiebronnen en kanalen kritisch kiezen en raadplegen’. De uitleg en de opdrachten ter plaatse werden gecoördineerd door de bibliotheekmedewerkers.

Eerstejaars maken kennis met andere culturen

In dit communicatietijdperk hebben we een waaier aan mogelijkheden om via allerlei netwerken informatie te zoeken over en in contact te komen met andere culturen. Hoe waardevol deze zoektocht met de moderne communicatiemiddelen ook is, toch geloven we dat een levend getuigenis nog altijd een meerwaarde biedt.

Daarom organiseerden we op donderdag 24 januari 2019 voor de eerstejaars een mondiale vormingsdag. De leerlingen maakten op verschillende manieren (getuigenissen, beeldmateriaal, muziek, dans...) kennis met ontwikkelingslanden en andere culturen. Ze leerden een aantal organisaties kennen die zich inzetten voor de derde wereld en ondervonden dat de wereldhandel niet altijd rechtvaardig is. 's Middags namen de leerlingen deel aan een sobere maaltijd.

Zesdejaars beschouwen impressionistische werken

In de week van 14 januari 2019 trokken drie klassen zesdejaars tijdens de lessen esthetica naar het Museum van Deinze en de Leiestreek, om er de tentoonstelling ‘De nieuwe morgen’ te bezoeken. In de lessen esthetica gaat het over het impressionisme, een van de focuspunten van de tentoonstelling. De ideale gelegenheid om eens enkele werken in het echt te gaan bekijken.

Tweedejaars beluisteren en maken volksmuziek

Op woensdag 23 januari 2019 woonden de tweedejaars een muzikaal, milieubewust en creatief spektakel bij. Het spektakel werd gebracht door Herman en Rosita Dewit. Het duo speelt sinds 1968 volksmuziek met ’t Kliekske en gaven honderden concerten in binnen- en buitenland. Herman en Rosita brengen een visueel en humoristisch programma waarin ze een unieke reeks van volkinstrumenten en gerecycleerde muziekinstrumenten presenteren. Ook afval wordt herschapen tot echte muziekinstrumenten.

Leerkracht Koen Meirlaen informeert over klimaat

We staan aan de rand van een enorme omwenteling voor de mens en onze planeet. Jongeren maken zich terecht grote zorgen over de toekomst van onze planeet en overwegen om hun stem te laten horen in de Wetstraat. Leerkracht Koen Meirlaen greep dit momentum aan om op woensdag 23 januari 2019 een stand van zaken te maken over de klimaatopwarming. In de voordracht kwamen zowel oorzaken, gevolgen als oplossingen aan bod.

Vijfdejaars maken kennis met alternatieven voor koemelk

Op dinsdag 22 januari 2019 volgden de vijfdejaars die het keuzegedeelte (w)etenschappen volgen, de workshop 'Melk, goed voor elk?' bij Odisee Gent. Na een theoretische uitleg over lactosevrij maken van melk en alternatieven voor koemelk, gingen de leerlingen zelf aan de slag. Ze maakten eerst koemelk lactosevrij en daarna pannenkoeken op basis van een aantal alternatieven voor koemelk zoals havermelk, rijstmelk en amandelmelk. Na het bakken, wat de ene leerling iets beter kon dan de andere, beoordeelden de leerlingen de verschillende pannenkoeken op smaak en textuur. Smaak verschilt, maar iedereen was er van overtuigd dat er geen gewone melk nodig is om lekkere pannenkoeken te maken.