2019 carousel website 31    2019 carousel website 32    2019 carousel website 33    2019 carousel website 34    

Vijfdejaars maken kennis met alternatieven voor koemelk

Op dinsdag 22 januari 2019 volgden de vijfdejaars die het keuzegedeelte (w)etenschappen volgen, de workshop 'Melk, goed voor elk?' bij Odisee Gent. Na een theoretische uitleg over lactosevrij maken van melk en alternatieven voor koemelk, gingen de leerlingen zelf aan de slag. Ze maakten eerst koemelk lactosevrij en daarna pannenkoeken op basis van een aantal alternatieven voor koemelk zoals havermelk, rijstmelk en amandelmelk. Na het bakken, wat de ene leerling iets beter kon dan de andere, beoordeelden de leerlingen de verschillende pannenkoeken op smaak en textuur. Smaak verschilt, maar iedereen was er van overtuigd dat er geen gewone melk nodig is om lekkere pannenkoeken te maken.

Vierde-, vijfde- en zesdejaars informeren zich over oceanen

Op donderdag 17 januari 2019 schetste Jolien Goossens de toestand, de bedreigingen en de toekomst van oceanen en het leven dat ze herbergen. Een eerste kennismaking met de habitats onder water leert dat de oceaan heel wat diensten voor ons levert. Zo voorziet ze in voedsel, water en zuurstof maar zetten wij de grootste biotoop op aarde onder hevige druk. Tenslotte wordt er ingegaan op hoe de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen willen voorkomen dat de zee verandert in een warme plastic soup zonder vis.

Leerlingen derde graad wagen zich aan uitdagende vraagstukken

Op woensdag 23 januari 2019 waagden 4 vijfdejaars en 15 zesdejaars zich aan 25 uitdagende fysicavraagstukken tijdens de eerste ronde van de Vlaamse Fysica Olympiade. Hoewel deelnemen belangrijker is dan winnen, rekenen we erop dat een aantal onder hen door mogen naar de tweede ronde.

Vijfdejaars boetseren met sneeuw

Op dinsdag 22 januari 2019 gingen de vijfdejaars die het keuzegedeelte Kanvas volgen, creatief aan de slag met sneeuw. Tijdens de vorige les hadden ze net de opbouwtechnieken voor kleisculpturen geleerd. De sneeuwval bracht de ideale gelegenheid om deze technieken toe te passen. De experimentele les resulteerde in drie sneeuwfiguren die elk een lid van het directieteam moet voorstellen.

Leerlingen tweede en derde graad nemen deel aan eerste ronde

Op woensdagnamiddag 16 januari 2019 nam onze school deel aan de eerste ronde van de Vlaamse Wiskunde Olympiade. Elke leerling uit de tweede of derde graad kreeg de kans zich hiervoor in te schrijven. Uiteindelijk gingen ruim 100 leerlingen de uitdaging aan. Ze kregen 30 meerkeuzevragen, van eenvoudig tot wat pikanter, en probeerden die in maximaal drie uur tijd op te lossen. Behalve pen en papier waren geen hulpmiddelen toegelaten. Midden februari worden de resultaten bekend gemaakt en weten we wie er zich heeft kunnen plaatsen voor de tweede ronde. We zijn benieuwd.

Tweedejaars maken kennis met economie

Om aan den lijve te ondervinden wat economie nu precies is, namen de tweedejaars op woensdag 16 januari 2019 deel aan het Top Team-project. Het project vormt een initiatie in de wereld van handel en economie. De leerlingen verrijken hun woordenschat met specifieke economische en commerciële begrippen, ze leren een werkmethode opbouwen én ontdekken en verbeteren hun eigen tekortkomingen.

Het Top Team-project is gericht op het niveau en de leefwereld van de leerlingen, sluit naadloos aan bij de leerplandoelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen en stimuleert een gemotiveerde keuze voor de studierichting economie. Bovendien bevordert dit project het kritisch denken van de leerlingen. De leerlingen leren samenwerken en moeten zelfredzaamheid aan de dag leggen. Ze verruimen ook hun inzicht in het socio-economische veld van onze samenleving, vakoverschrijdende eindtermen die we in de eerste graad realiseren.

Eerstejaars trainen hun aandacht

In de tweede en derde week van januari krijgen de eerstejaars een derde sessie aandachtstraining. We werken hiervoor samen met Itam, Institute for training of attention and mindfulness. Via de sessies, verzorgt door de heer Jean-Paul Derveaux, ondersteunen we de leerlingen om op een eenvoudige en praktische manier om te gaan met emoties, spanningen, de ups en downs van het leven.

Lees het artikel op hln.be

Sint-Hendrik opent schoolbib

Op maandag 14 januari 2019 knipte mevrouw De Ruyck op plechtige wijze het officiële leeslint van de schoolbib door. De eerste bezoekers kregen een drankje en konden eens snuisteren in de collectie jeugdromans, anderstalige klassiekers en spannende thrillers.

Vanaf nu kunnen leerlingen van de tweede en derde graad op maandag en donderdag tussen 12.20 uur en 13.00 uur in de Dahlklas terecht om rustig een boek te lezen of om in de studieboeken te duiken. Als de leerlingen thuis willen verder lezen, dan mag het boek na het inscannen van de leerlingenkaart twee weken mee naar huis.

Heb je thuis nog een boek staan dat enkel stof vergaart maar het lezen waard is? Doneer het gerust aan de schoolbib.

Zesdejaars zijn magistraten voor een dag

Op maandag 14 januari 2019 bezochten de zesdejaars humane wetenschappen de correctionele rechtbank van Oudenaarde. Na een observatie-opdracht in de voormiddag, werd in de namiddag een proces gespeeld. Pablo en Tim werden voor de rechter gebracht. Advocaten van de burgerlijke partij en van de verdachten verdedigden de belangen van hun cliënten. Anders dan in het geobserveerde proces waren advocaten en cliënten het wel met elkaar eens en vertelden ze hetzelfde verhaal. Na beraadslaging spraken de rechters hun vonnis uit. Er zitten zeker toekomstige magistraten in deze klas, want iedereen speelde zijn rol met grote overgave en op een correcte manier.

Zesdejaars ruilen klaslokaal in voor aula

Op donderdag 10 januari 2019 volgden de zesdejaars Grieks-Latijn en Grieks-Wiskunde lezingen van verschillende professoren uit verschillende vakgebieden op de Junior College Dag van de KU Leuven. Op filosofisch vlak bogen de leerlingen zich over het begrip waarheid, dat grondig werd ontleed. In een college STEM werden ze ondergedompeld in de wereld van (wiskundige) modellen, terwijl ze vanuit sociologie een verklaring kregen voor het verander(en)de politieke kiesklimaat.

Het was een boeiende dag, waarop de zesdejaars het klaslokaal inruilden voor de aula en een voorsmaakje kregen van het hoger onderwijs.