Derdejaars informeren zich over alcohol

In de week van 17 februari 2020 woonden de derdejaars een voordracht bij in het kader van het project alcoholpreventie. Alcohol is niet weg te denken uit de leefwereld van jongeren en wordt meestal niet bekeken als een drug maar het is er wel een. Een medewerker van Drugpunt, de intergemeentelijke drugpreventiedienst, besprak heel wat vragen met de leerlingen. Welke invloed heeft alcohol op je gezondheid? Waar kan je juiste en eerlijke informatie vinden? Hoe zit het met de wetgeving rond alcohol op dit moment?

Leerlingenraad tovert school om tot spookhuis

Nadat iedereen op vrijdag 25 oktober 2019 de school had verlaten en de nacht de school overschaduwd had, hoorden buurtbewoners opvallend veel gegil. Dit was het werk van de leerlingenraad. Met de volledige groep toverden ze de kapel om tot een echte griezelbioscoop en een prachtig horrorcafé. De leerlingen uit de tweede en derde graad die het lef hadden om te komen, baanden zich daarna een weg door de eenzame schoolgebouwen. (...)

Sint-Hendrik informeert over klimaat en milieu

Vorig schooljaar brachten klimaatbetogingen klimaat en milieu opnieuw bovenaan op de agenda. Informeren blijft het belangrijkste actiepunt van onze klimaat- en milieuraad (AHA-project). Want de problematiek begrijpen is een noodzakelijke eerste stap in het ondernemen van actie. Ondertussen zit onze klimaat- en milieuraad niet stil. Leerlingen, leraars en directie werken rond vijf thema’s: mobiliteit, speelplaats, afval en duurzaam materiaalgebruik, voeding en gebouwen. 

Leer meer over onze klimaat- en milieuraad in Dossier H

Zesdejaars vieren laatste 100 dagen

Op vrijdag 21 februari 2020, zo net voor het begin van de krokusvakantie, vierden de zesdejaars feest. Nog (min of meer) 100 dagen te gaan op Leiepoort campus Sint-Hendrik. Ze verkleedden zich rond een zelfgekozen thema: de gebouwen van Sint-Hendrik. Het was een dag met een gezamenlijk ontbijt, een groepsdans op de speelplaats, een reflectiemoment, een receptie, een warm middagmaal en een show voor de vijfdejaars. Op het einde van deze show hadden de zesdejaars een boodschap aan de vijfdejaars. Volgend jaar is het aan jullie, maar weet, die laatste 100 dagen is de school nog van ons. Het was een mooie editie, met oprechte dank aan iedereen die meewerkte.

Tweedejaars kiezen voor hun talent

Op maandag 17 februari 2020 werd een werksessie georganiseerd waarbij de tweedejaars op zoek gingen naar hun talenten. De werksessies vormen de start van hun zoektocht naar de meest geschikte studiekeuze vanaf de tweede graad. Na de werksessies werd door directeur John Caron info gegeven over de studierichtingen die op onze school worden aangeboden. Ook het Vrij CLB Deinze wordt nauw betrokken bij het keuzeproces. Op dinsdag 3 maart volgt een infoavond voor de ouders van leerlingen Latijn en Grieks-Latijn, op donderdag 5 maart voor de ouders van leerlingen moderne wetenschappen.

Zesdejaars lopen warm voor hun feest

Op donderdag 20 februari 2020, op de vooravond van hun laatste 100 dagen, verschenen de zesdejaars in training op school. Dit is vragen om een sportieve uitdaging. Net voor het eerste lesuur liepen ze dan ook rondjes op de speelplaats.

Leerlingenraad geeft het startsein

Op vrijdag 18 oktober 2019 schoot de leerlingenraad uit de startblokken met een eerste activiteit voor de leerlingen. In combinatie met de Dag van de Jeugdbeweging konden de leerlingen allerhande spelletjes spelen. De hongerigen werden gespijsd met chocomelk en poffertjes.

Vierde-, vijfde- en zesdejaars testen hun kennis Frans

Op woensdag 19 februari 2020 namen 44 vierde-, vijfde- en zesdejaars deel aan Olyfran, de olympiade Frans. Aan de hand van 75 meerkeuzevragen kregen de leerlingen de kans om hun kennis van de Franse taal en cultuur te meten met 5000 Vlaamse leeftijdsgenoten. We kijken vol spanning uit naar de resultaten en hopen dat enkele van onze leerlingen zich kunnen plaatsen voor de mondelinge finaleronde aan de Universiteit Hasselt.

Leerlingenraad viert de liefde

De liefde, uiteraard moeten we die vieren. En welke betere dag dan vrijdag 14 februari 2020 bestaat daarvoor? De leerlingenraad kon deze heuglijke dag natuurlijk niet zomaar laten passeren. Vandaar: pannenkoeken! Om te delen. Uit vriendschap, uit liefde, uit ...? Want liefde gaat door de maag. Had je geen eetlust, dan kon je je uitleven door een legendarische liefdesscène na te spelen in onze photobooth. Zwoele foto’s gegarandeerd. De leerlingenraad, mi amor.

Eerstejaars bouwen nestkastjes

In februari 2020 kregen de eerstejaars de kans om een nestkastje te maken in de lessen techniek. Door deze realisatie leerden de leerlingen verschillende verbindingentechnieken gebruiken. Ze maakten kennis met de voor- en nadelen van hout. Elke vogelsoort kreeg een aangepast kastje.

Eerstejaars maken kennis met auteurs

In februari 2020 woonden de eerstejaars een auteurlezing bij door Marc De Bel of Kathleen Vereecken. Auteurslezingen geven de leerlingen de gelegenheid te ontdekken wat boeken te bieden hebben. Op die manier hopen we hun interesse te voeden en hun smaak te ontwikkelen. Leesplezier is in de eerste graad het belangrijkste doel bij fictionele teksten en daarbij kan het persoonlijk contact met de auteur begeesterend werken. Enthousiasme werkt stimulerend.

Tweedejaars beluisteren en maken volksmuziek

Op woensdag 12 februari 2020 woonden de tweedejaars een muzikaal, milieubewust en creatief spektakel bij. Het spektakel werd gebracht door Herman en Rosita Dewit. Het duo speelt sinds 1968 volksmuziek met ’t Kliekske en gaven met deze formatie honderden concerten doorheen Europa. Ze brengen een visueel en humoristisch programma waarin ze een unieke reeks van volkinstrumenten en gerecycleerde muziekinstrumenten presenteren. Ook afval wordt herschapen tot echte muziekinstrumenten.

Linda 't Kindt vertelt over hooggevoeligheid

Op dinsdag 15 oktober 2019 verwelkomde de ouderraad mevrouw Linda 't Kindt in de aula magna van de kapel Sint-Hendrik. Als ervaringsdeskundige en gezinswetenschapper maakte ze ons wegwijs in het gedrag en gedachtengang van hoogsensitieve jongeren. Ze vertelde ons hoe we als ouder of opvoeder een positieve, stimulerende rol in hun ontwikkeling kunnen spelen. Na twee uur hebben we heel wat opgestoken van haar authentieke uiteenzetting en gaan we naar huis met een ruimere blik op het functioneren van deze gevoelige maar veelbelovende mensen.