Zesdes presenteren hun onderzoekscompetenties

Maandenlang werkten de zesdejaars aan een onderzoek voor één van hun poolvakken: economie, Engels, Frans, humane wetenschappen, Grieks, Latijn, wetenschappen of wiskunde. Op maandag 8, woensdag 10 en vrijdag 12 maart 2021 presenteerden ze mondeling het resultaat van zoveel onderzoek.

 Ietwat soberder dit jaar – u weet wel, vanwege corona: geen externe jury, geen leerlingen van andere klasgroepen die luisteren. Maar toch boeiend hoe de leerlingen wetenschappelijk onderzoek duidelijk gestructureerd en rekening houdend met zoveel tips rond hoe iets mondeling presenteren, brengen naar klasgenoten en evaluatoren. Boeiende vragen als ‘Is de vrouw zelf verantwoordelijk voor de loonkloof?’, ‘Wat leert een vergelijking tussen de aanhef van Homeros’ Ilias en Odyssea en Vergilius’ Aeneïs?’, ‘Wat met corona en thuiswerk?’, ‘Welk mondmasker geeft de beste bescherming?’, ‘Hoe leidt een fietswiel tot nieuwe wiskundige krommen, zoals de cycloïde?’. Of nog ‘Quelles sont les ressemblances et les différences entre la version originale du Petit Chaperon Rouge (Charles Perrault) et l'adaptation des frères Grimm?’ en ‘How has hip-hop slang evolved over the past decades?’.

Een gemeende proficiat aan iedereen voor het geleverde werk.

Karla De Ruyck

 

Joomla Gallery makes it better. Balbooa.com