Het vak natuurwetenschappen behoort tot het lessenpakket van alle leerlingen van de derde graad die geen sterk wiskundige of wetenschappelijke richting volgen. In tegenstelling tot de tweede graad worden biologie, chemie en fysica ge├»ntegreerd aangeboden en dat betekent een andere benadering van die wetenschappen. De aanpak is eerder kwalitatief en veel minder kwantitatief. 

Er wordt gewerkt rond vier contextgebieden (1 en 2 in het vijfde jaar, 3 en 4 in het zesde jaar).

  • Materie en stofomzettingen: bouw van cellen, voedingsstoffen, kunststoffen en chemische reacties
  • Energie: golven, radioactiviteit, elektriciteit en magnetisme
  • Krachten, trillingen en golven: traagheid, bewegingen, geluid, trillingen en golven
  • Voortplanting, erfelijkheid en evolutie: voortplantingsstelsel, zwangerschap, be├»nvloeding vruchtbaarheid, genen, eiwitten, evolutie en erfelijkheidsleer

De contextgebieden zijn de basis om de leerlingen een wetenschappelijke geletterdheid aan te leren zonder diepgaande (wetenschappelijke) studie van de verschillende onderwerpen. De grote variatie aan thema's, de combinatie en het afwisselen van de afzonderlijke wetenschappelijke disciplines zorgen ervoor dat er voor elk wat wils is.