Judo initiatie voor 4e wetenschappen-sport bij judoclub Kiawazu in Deinze.


38 foto's

Een reis wordt nog legendarischer als je ze voorbereidt

Mevrouw Annelies Coppens geeft tijdens de middagpauze lessen Italiaans voor zesdejaars die in de paasvakantie naar Italië trekken.Zij houdt daarmee een traditie in ere en geeft aan wie wil de kans om zich volledig voor te bereiden op de meest legendarische reis van het middelbaar onderwijs. Dat valt althans af te leiden uit de vele hits die artikels over deze reis behalen.


6 foto's

Op vrijdag 23 februari 2018 organiseert Leiepoort Campus Sint-Hendrik om 19.30 uur een oud-leerlingenavond voor iedereen die afgestudeerd is in 2013, 2008, 2003, 1998 of 1993 aan het Sint-Hendrikscollege, het Vrij-Handelsinstituut, het Instituut Zusters Maricolen, het SHZMI of Leiepoort campus Sint-Hendrik. We willen iedereen graag een papieren uitnodiging sturen, maar hebben niet altijd de recentste gegevens. Alle adresgegevens (+ afstudeerjaar & klas) mogen gestuurd worden naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Camera loopt… Actie!

De leerlingen van keuzevak Lessen in het donker kregen de opdracht om enkele bekende filmscènes na te bootsen. Kan jij ze herkennen?


7 foto's

Toonmoment

De eerstes die het keuzegedeelte Taal & media volgen, stelden aan elkaar tijdens de laatste les het eindproduct voor waar ze afgelopen maanden naartoe werkten.

Drie projecten stonden centraal: het voorbereiden van een toneelvoorstelling, het maken van een schoolkrant en het filmen en monteren van een jeugdjournaal.

Tijdens deze projecten staat niet enkel taalvaardigheid centraal, maar ook het halen van deadlines, leren samenwerken en leren plannen. De leerlingen leren kritisch denken en krijgen meer zelfvertrouwen. Stuk voor stuk attitudes die de komende jaren en in hun latere leven van pas zullen komen.


9 foto's

Op een poëzieschool mag een verhaal niet ontbreken

Leerlingen konden op verschillende momenten tijdens de voorleesweek genieten een goed verhaal. Met veel enthousiasme gekozen en voorgelezen door enkele van onze leerkrachten.

Infoavond Jong-leren

Henri is een leerling die, net als uw zoon of dochter, op zoek gaat naar houdingen, inzichten en vaardigheden om uiteindelijk doelgerichter en efficiënter te leren. Dat is een proces met vallen en opstaan. Vanuit onze overtuiging dat ouderbetrokkenheid zeer belangrijk is, boden wij op woensdag 22 november 2017 een gratis infoavond aan over leren leren en dit onder de titel ‘Jong-leren’. Er waren maar liefst 270 aanwezigen.

We werkten hiervoor samen met de Eekhout Academy. Het interactieve programma van anderhalf uur werd gebracht door een duo dat al heel wat gejongleerd heeft in het onderwijs: Sylvia Van Loo (UIT-ZICHT, studiebegeleiding en trainingen) en Peter Van Dycke (stafmedewerker Eekhout Academy). Met het programma Jong-leren brachten ze op een interactieve manier inzicht, uitzicht en praktische tips voor een betere aanpak van het schoolwerk.

Jong-leren gaf een antwoord op twee grote vragen:

  • Hoe pakt een leerling het schoolwerk (nog) beter aan?
  • Welke rol kan een ouder spelen bij het schoolwerk van m’n zoon of dochter?


34 foto's

Labels are for boxes

Wat als je heel goed weet wie je bent, maar de maatschappij je niet aanvaardt omwille van je identiteit? Wat als je van jongs af aan geleerd hebt om altijd op je hoede te moeten zijn? Wat als je gewoon over straat loopt en de auto’s naast jou stoppen om hun raam naar beneden te draaien en je uit te schelden? Wat als anderen zeggen dat je om problemen vraagt, gewoon omdat je je kleedt in je lievelingsstijl?

Voor het keuzevak sociale psychologie kwam oud-leerling Joppe De Campeneere een uur lang praten over zijn ervaringen als genderfluïde persoon. Joppe heeft er nooit bewust voor gekozen om speciaal te zijn, maar hij kiest er wel bewust voor om gelukkig te zijn. De boodschap die Joppe aan de twee klassen wilde meegeven, was dat bewust kiezen om trots te zijn op je identiteit niet de gemakkelijkste weg is, maar wel de enige juiste. Joppe strijdt tegen de hokjesmentaliteit, die de ‘white, heterosexual male’ helemaal bovenaan de hiërarchie plaatst en iedereen die niet binnen dat label past op een andere manier behandelt. Dit gaat zowel over vrouwen, als over mensen met een andere huidskleur of een andere genderidentiteit.  Hij stelde de leerlingen eenvoudige vragen die hen toch verrasten. Is het erg om zelf een stereotype te zijn? Is ‘houden van’ minderwaardig als je houdt van iemand van hetzelfde geslacht? Worden we niet verliefd op persoonlijkheden in plaats van op een specifiek geslacht?

Het lesuur bleek te kort te zijn om zelfs nog maar een tiende van alle vragen van de leerlingen te beantwoorden. Joppes bevlogenheid werkte aanstekelijk en heeft ongetwijfeld hier en daar een ander denkpatroon in werking gezet. Want als jij je een man voelt, wie is de buitenwereld dan om te zeggen dat je dit niet bent?

Wie geïnteresseerd is geraakt, kan hierover veel meer lezen op Joppes blog: www.starttofashion.com.

Originele kamerverlichting

Prachtige sfeerlampen, ontworpen en vervaardigd door de 2e jaars, in het vak techniek,als afsluiter van het thema "mijn kamer".

Kinderrechtenwandeling in Tegenwind

Op dinsdag, 14 november vond voor de leerlingen van 3HUWa en 3HUWb de uitstap naar Gent plaats in het kader van de lessen Gedrags- en Cultuurwetenschappen.

In de voormiddag stond de kinderrechtenwandeling op het programma. Onder leiding van een gids trokken we rond in de stad Gent op zoek naar historische monumenten die iets te maken hebben met de kinderrechten. Bij elk monument kregen we een deskundige uitleg om zo te komen tot een bepaald kinderrecht.

In de namiddag bezochten we de tentoonstelling Tegenwind in het Caermersklooster. Deze tijdelijke tentoonstelling belicht het thema ‘armoede’ in al zijn facetten. Welk verband bestaat er tussen armoede en werk, armoede en huisvesting, armoede en gezondheidszorg? De leerlingen konden zelf ontdekken dat armoede mensen doorheen de geschiedenis treft. Aansluitend was er een gesprek met een ervaringsdeskundige. De leerlingen kregen op die manier een zeer directe en aangrijpende getuigenis van wat armoede kan betekenen vandaag.


9 foto's