In de kijker: Olympiades en wedstrijden

Terug naar overzicht

Olympiades en wedstrijden

 

 

Kangoeroewedstrijd

Kangoeroewedstrijd

 

Tijdens de eerste week na de paasvakantie zullen de leerlingen uit de eerste graad deelnemen aan de Kangoeroewedstrijd, een olympiade wiskunde. Wereldwijd nemen meer dan 70 landen en 6 miljoen leerlingen deel aan deze wedstijd en ook op onze school zullen 527 leerlingen gedurende zo’n 75 minuten hun hoofd breken over allerlei wiskundige problemen. Elke deelnemer krijgt een deelnemerscertificaat en leuke attentie, maar wie valt daarnaast nog extra in de prijzen? Wij zijn alvast heel benieuwd.

 

Robby Geirnaert

 

Vlaamse Wiskunde Olympiade

Vlaamse Wiskunde Olympiade

 

Op woensdagnamiddag 13 januari namen ruim 9722 leerlingen uit de tweede graad en 10170 leerlingen uit de derde graad verspreid over zo’n 500-tal scholen deel aan de Vlaamse Wiskunde-olympiade. Ze konden hun wiskundig inzicht testen door 30 meerkeuzevragen te beantwoorden. 88 leerlingen van onze school gingen deze uitdaging aan.
De 62 deelnemers van de tweede graad deden dit op de klassieke manier, bij ons op school, enkel gebruikmakend van pen en papier. De 26 deelnemers van de derde graad werkten, door de coronamaatregelen, online van thuis uit.

Een paar weken later kregen we heuglijk nieuws. 2000 Vlaamse jongen (ongeveer 10 % van de oorspronkelijke deelnemers) slaagden erin zich te plaatsen voor de tweede ronde en daarvan zijn er maar liefst 17 van onze school. Dat is bijna 20% van onze deelnemers!
Een van onze deelnemers van de tweede graad slaagde er zelfs in om de maximumscore van 150 te halen op de eerste ronde en is daarmee de enige leerling in heel Vlaanderen die deze prestatie neerzet. Hoedje af!

Woensdag 3 maart: de tweede ronde. In normale omstandigheden pendelen we daarvoor naar Gent of Kortrijk, maar dit jaar konden de deelnemers aan de slag in de computerklas van onze school. In twee uur gaven ze het beste van zichzelf en werden meters kladpapier volgeschreven.

Of we dit jaar finalisten hebben, is nog een vraagteken, maar trots zijn we sowieso!

 

Annelies Van Buyten

 

Wetenschappelijke olympiades

Wetenschappelijke olympiades

 

In dit coronajaar verliepen de verschillende rondes voor de olympiades voor geografie, chemie, fysica en biologie iets anders dan gewoonlijk. Dit weerhield onze leerlingen echter niet om zich met veel enthousiasme in te schrijven voor één of meerdere olympiades.

De eerste ronde werd thuis via de computer afgelegd en het was, net zoals andere jaren, spannend afwachten of er weer een aantal leerlingen aan de tweede ronde mochten deelnemen. En ja, ook dit jaar hebben er zich leerlingen geplaatst voor de tweede ronde in elke discipline.

Voor geografie: Quinten Dhaenens (5WWIb)
Voor chemie: Yuxia Evens (5WWIa) en Fran Pieters (6WWIb)
Voor fysica: Jelle Debouvere (5WWIb) en Nick De Proost (5WWIb)
Voor biologie: Astrid Lambrecht (6LWE)

De tweede ronde werd afgelegd op school in plaats van in een aula van de Universiteit Gent. De vragen waren niet gemakkelijk, maar toch behaalden onze leerlingen een goed resultaat.

Astrid Lambrecht mag zelfs naar de finale. We duimen.

 

Ann De Ruck

 

Junior Olympiade Wetenschappen

Junior Olympiade Wetenschappen

 

Heel wat enthousiaste leerlingen van het vierde jaar namen vorige week deel aan de Junior Olympiade Natuurwetenschappen. Gewapend met hun kennis over de vier wetenschappen (fysica, chemie, biologie en aardrijkskunde) namen 18 leerlingen van onze school het op tegen bijna 1597 jongeren over heel Vlaanderen. Hierbij kregen ze twee uur de tijd om 60 vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Maar liefst 7 leerlingen van onze school mogen door naar de tweede ronde die zal plaatsvinden op 24 april. We wensen hen alvast heel veel succes!

 

Nancy Van Houteghem

 

Olyfran

Olyfran

 

Twee opeenvolgende woensdagmiddagen in februari en maart waagden een aantal dappere leerlingen zich aan Olyfran, de olympiade Frans. Vijf leerlingen uit de derde graad en 17 vierdejaars schreven zich in. Op de resultaten is het nog even wachten, maar we zijn al heel benieuwd naar door mag naar de volgende ronde.

De leerkrachten Frans zijn heel blij met hun engagement. We zijn trots op onze leerlingen die ondanks de lastige tijden bereid zijn om een extra uitdaging Frans aan te gaan. Un grand merci!

 

Marlies De Groote en Annelies Coppens

 

STEM-olympiade

STEM-olympiade

 

Eind januari deden onze leerlingen van het eerste en tweede jaar mee met de STEM-olympiade. Tijdens die olympiade kunnen leerlingen over heel Vlaanderen zich met elkaar meten wat betreft hun kennis van wetenschap en techniek. De voorrondes vonden digitaal plaats tijdens de lessen techniek.

Daan Depraetere uit 1A08 haalde een fantastische score en gaat naar de finale van de STEM-olympiade in Brussel. Proficiat, Daan en veel succes toegewenst!

 

Kristen Van De Woestyne

 

Tekenolympiade

Tekenolympiade

 

170 eerstejaars en 95 derdejaars deden dit jaar mee aan de tekenolympiade. Deze editie behaalden we een nieuw record: 6 finalisten (twee eerstejaars en vier derdejaars) van onze school. Zij werden geselecteerd uit meer dan 7000 inzendingen over heel Vlaanderen.

Twee leerlingen konden hun plaats verzilveren met een podiumplaats: Maurice Plasschaert (3WETa) veroverde de tweede plaats. Geike Sterckx (3LAT4) won dit jaar de tekenolympiade!

 

Lucas Van Hooreweghe

 

Wiskunnend Wiskewedstrijd

Op de vrijdag vóór pi-dag (14/3, of op z'n Amerikaans: 3/14) namen de vijfdejaars van het keuzevak wiskunde deel aan de (digitale) finale van Wiskunnend Wiske, een wedstrijd van de VUB. Tegen tikkende tijdbommen in lieten ze zich volledig los op raadsels over dekselse driehoeken, kleurige kubussen, geurige geraniums en nog veel meer! Of ze zich geamuseerd hebben? Overbodige vraag!

 

Katrijn Vandewalle

 

Joomla Gallery makes it better. Balbooa.com

 

Poëziewedstrijd

Op zaterdag 13 maart werd - digitaal - de achttiende Vredespoëzieprijs uitgereikt. Alle leerlingen van 5EMT namen deel en één van hen ging met de eerste prijs lopen. Tanguy Standaert won in de categorie ‘scholieren’.

Het gedicht van Tanguy werd door de jury omschreven als ‘een krachtig, visueel sterk en kwetsbaar statement. In weinig verzen weet het veel te vertellen. De taal getuigt van broosheid, assertiviteit en durf. Het is geschreven met een uitdagende blik en een breekbaarheid die snijdt.’

ik ben
heel woest
ik ben

naakt en onbeschaamd
met mijn ruggengraat bloot
kijk ik je rechtstreeks aan

Tanguy: “Toen ik werd gevraagd of ik wou meedoen aan de poëziewedstrijd stond ik er niet bij stil dat ik deze wedstrijd wel eens zou kunnen winnen, aangezien er mensen zijn die net wat meer passie voor poëzie hebben dan ik. Toen ik uiteindelijk te horen kreeg dat ik deze prijs had gewonnen, was ik heel verrast, maar natuurlijk ook heel blij. Het heeft me gemotiveerd om meer met poëzie te doen en ik zal zeker volgend jaar weer meedoen.”

In de categorie ‘volwassenen’ won Tanguys leerkracht Nederlands, Ann-Lien Lievens, de tweede prijs. Het werd beoordeeld als een ‘origineel loflied met een verrassende aanhef waardoor de nieuwsgierigheid onmiddellijk gewekt werd.’ Dat het om een verhaal van pijn gaat in plaats van om een liefdesverklaring, had de jury echter niet helemaal begrepen.

Haar fluisterlied

Bij zeepaardjes draagt de man het kind
en dat deed jij eigenlijk ook.
Je vroeg, je voelde, ik merkte op
hoe jij in het vaderschap dook.

Al papa lang voor ik mama werd,
droeg jij het gewicht van ons drie.
Ik leunde op jou, jij ving me op
en neuriede haar melodie.

Synchroon met haar toon, een fluisterlied.
Haar enige wieg was jouw hand.
Ons kindje bleek een zeester te zijn,
jij mijn thuis in dit niemandsland.

In ieder geval is mevrouw Lievens trots op al haar leerlingen die deelnamen, of ze nu een prijs wonnen of niet. Heel wat leerlingen traden buiten hun comfortzone en slaagden erin om prachtige verzen op papier te zetten.

 

Tanguy Standaert en Ann-Lien Lievens

 

Terug naar boven

Terug naar overzicht