Onderwijs in coronatijd: leerlingen

Terug naar overzicht

Onderwijs in coronatijd: leerlingen

 

Ongewone maatregelen die na enkele intensieve maanden ondertussen voor iedereen een gewoonte geworden zijn: handen ontsmetten, mondmaskers dragen, afstand houden, tafels en stoelen ontsmetten … Ook onze school maakte sinds maart kennis met een andere aanpak om kennis, vaardigheden, waarden en normen bij onze leerlingen over te brengen. Niet alles was vanzelfsprekend en zeker niet alles ging vanzelf.

Dankzij een goede communicatie en organisatie (zowel voor als achter de schermen) lukte het ons om zo goed mogelijk onderwijs aan te bieden. We merkten de afgelopen maanden heel wat bereidwilligheid bij zowel leerlingen als leerkrachten om vooruit te gaan en het beste te maken van de situatie om alles zo ‘normaal’ mogelijk te laten verlopen.

Ook op momenten waarop het wat minder ging, was de positiviteit nooit veraf. Het mogen samenzijn met klasgenoten, leerlingen, collega’s … maakte het allemaal wat draaglijker. Tot op dit moment bleef het aantal besmettingen op onze school laag. Dat dankzij de vele inspanningen van leerlingen, ouders en al onze personeelsleden.

De uitdagingen zijn groot, maar laten we dan ook met de leuze ‘hoop doet leren’ en met veel positiviteit de toekomst samen verder uittekenen. Samen staan we sterk.

 

 

Louise-Marie Decorte

Louise-Marie Decorte

 

Hallo, mijn naam is Louise-Marie De Corte uit 1A01. De stap naar het middelbaar voelde aan als een avontuur. Gelukkig kende ik al een aantal vriendinnen uit de lagere school die mee de sprong waagden.

De coronacrisis maakte het nog extra spannend: zou ik op 1 september wel kunnen starten op mijn nieuwe school? Gelukkig wel! Ik ben blij dat ik in de eerste graad zit, zodat de lessen in de klas mogelijk zijn en ik mijn vriendinnen nog kan zien.

Toen ik zelf enkele dagen in quarantaine moest, kwam corona wel heel dichtbij. Gelukkig testte ik negatief. Ik mocht kennismaken met de afstandslessen. Alles verliep best vlot! Op die manier liep ik geen achterstand op, maar eerlijk gezegd volg ik veel liever les live in de klas.

Het is best wel vreemd om iedereen met een mondmasker te zien. Ik vind het ook jammer dat veel leuke zaken niet kunnen doorgaan, zoals de ontmoetingsdag met de meters en peters en de klastitularis, bepaalde uitstappen en activiteiten, acties van de leerlingenraad … Al begrijp ik wel dat het nodig is.

Toch hoop ik dat er dit schooljaar nog een dag mag komen dat al die maatregelen niet meer nodig zijn.

 

Louise-Marie De Corte (1A01)

 

Victor Ockier

Victor Ockier

 

Toen ik in maart hoorde dat de lessen opgeschort zouden worden, was ik, zoals de meeste leerlingen, blij. Wie heeft er nu geen zin in een paar weken extra vakantie en examens die wegvallen? Eerst genoot ik nog volop van de voordelen: later opstaan, niet meer naar school moeten fietsen, het thuis wat rustiger aan doen en tussen de lessen door iets lekkers eten …

Na een tijdje begon ik echter de nadelen van de nieuwe werkelijkheid te voelen. Het online schoolleven was minstens even lastig als naar school gaan. Vooral veel chaotischer. Om te beginnen is het zeer lastig leerstof die online gegeven wordt te begrijpen. Het leek even of ik van geen enkel vak nog iets wist en dat wat er via de computer gezegd werd het ene oor in en het andere oor gewoon terug uit ging. Tijdens een ‘meet’-les slaat de verveling snel toe. Er wordt weinig van me gevraagd tijdens de les en in tegenstelling tot in het klaslokaal is er thuis wel volop afleiding. Mijn concentratie erbij houden was plots veel uitdagender geworden dan enkele maanden ervoor. Er zat geen orde of structuur in mijn dag en de taken leken zich maar op te stapelen. Bovendien was het ook veel moeilijker om motivatie te vinden om dit dan ook allemaal te maken. We hadden toch geen examens, en online viel het minder op of iets onvolledig of overgeschreven was.

Na de zomervakantie kwam daar gelukkig verandering in. Het tempo om elke dag weer op school voltijds les te krijgen, was ik niet meer gewoon en dat kwam hard aan. Het schoolwerk werd zeker niet gemakkelijker. Integendeel, er werd verder gebouwd op de leerstof die vorig jaar gezien was, en die zit er helemaal niet zo goed in. Gelukkig hebben leerkrachten hier meestal begrip voor en leggen ze de zaken nog eens opnieuw uit. Ditmaal wél in de klas waardoor het plots allemaal veel eenvoudiger lijkt dan in de Google Meet-sessies in april. Alles werd weer helder.

Het recentere halftijdse thuisonderwijs lijkt hier dan ook de gulden middenweg: moeilijke leerstof wordt in de klas uitgelegd en twee of drie dagen per week zit ik op mijn gemak thuis de vaak aanvullende lessen, niet super essentieel, te volgen. Er is echter één groot nadeel aan deze situatie. De dagen dat we wel naar school kunnen, zitten vaak volgepropt met toetsen en taken, wat uiteraard extra stresserend is. Hier is helaas geen pasklare oplossing voor.

Uiteraard beseffen wij als leerlingen ook dat al die maatregelen niet voor niks gelden en dat het schoolgaan te allen tijde veilig en verantwoord moet blijven in tijden van corona. Maar ik hoop toch dat we in januari terug vijf dagen per week op de schoolbanken mogen zitten.

 

Victor Ockier (4LAT5b)

 

Axl Vanobbergen

Axl Vanobbergen

 

Ik ben Axl Vanobbergen en zit momenteel in 6 Latijn-Wetenschappen op Leiepoort campus Sint-Hendrik. Dit (en vorig) schooljaar verlopen vanwege het coronavirus een stuk anders dan we gewoon zijn. Tijdens de lockdown in maart moesten de meeste mensen het gewoon worden om binnen te blijven en online les te volgen, maar voor mij was dat geen probleem. Het grootste deel van mijn vrije tijd zit ik toch op mijn computer, dus het duurde niet lang voordat ik de online lessen gewoon was.

Ook het afgelopen trimester hebben we deels online les gehad. Ik begrijp dat zeven uur voor je computer zitten (weliswaar met verschillende pauzes tussendoor) voor sommige mensen heel lastig is, maar voor mij is dat iets alledaags waar ik geen enkele moeite mee heb. Natuurlijk vind ik het ook wel jammer dat onze eindejaarsreis naar Italië niet doorgaat en ik niet veel meer mag doen met mijn vrienden buiten school, maar we volgen gewoon de regels die de overheid ons geeft en ik vind dat we die moeten naleven voor de veiligheid van de mensen dichtbij ons. Er zijn veel maatregelen die ik niet leuk vind en die waarschijnlijk niemand leuk vindt, maar ik blijf positief. Het is moeilijk om in te schatten wanneer er een einde komt aan deze pandemie. Afwachten is echter het enige wat ik nu kan doen, dus doe ik dat.

 

Axl Vanobbergen (6LWE)

 

Terug naar boven

Terug naar overzicht