Wij gebruiken cookies op deze website om de gebruikservaring te verbeteren. Door het aanklikken van eender welke link op deze website geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.

In de kijker: Wiskundige wedstrijden

Terug naar overzicht

Wiskunde

  

Vlaamse Wiskunde Olympiade

Op woensdagnamiddag 15 januari 2020 namen ruim 23 000 leerlingen uit de tweede en derde graad van een 400-tal scholen deel aan de Vlaamse Wiskunde Olympiade. Ze konden hun wiskundig inzicht testen door 30 meerkeuzevragen te beantwoorden. Daarvoor kregen ze potlood, papier en 3 uur de tijd. Een rekentoestel werd niet toegelaten. 83 leerlingen van onze school gingen deze uitdaging aan. Een paar weken later kregen we heuglijk nieuws: maar liefst 29 van die leerlingen slaagden erin zich te plaatsen voor de tweede ronde. Deze grote delegatie trok op woensdag 4 maart met de trein naar de Universiteit Gent voor opnieuw 30 zoekers, maar nu op te lossen binnen een tijdsbestek van 2 uur.  Op de terugreis werd er heftig gediscussieerd over de antwoorden. Het bleek een moeilijke tweede ronde vergeleken met vroegere edities. Het zouden dure finaleplaatsen worden. 

Uiteindelijk werden er zowel in de tweede als in de derde graad 161 finalisten vanuit heel Vlaanderen toegelaten. Voor onze school zijn dat Lucas Descamps uit de vierdes en Jef PhilippĂ© uit de zesdes. Zij proberen op woensdag 22 april in Brussel op de campus Etterbeek van de Vrije Universiteit Brussel een mooi resultaat neer te zetten in die finale. De opdracht daar bestaat uit het volledig uitgewerkt beantwoorden van 4 open vragen. Het resultaat van de finale zullen we vernemen bij de proclamatie op 20 mei, maar in elk geval wensen we Lucas en Jef nu reeds van harte proficiat met hun prachtig parcours.

 

Wiskunnend Wiskewedstrijd

De tien wiskundeknobbels van het keuzegedeelte in het vijfdejaar schreven zich begin dit schooljaar enthousiast in voor de Wiskunnend Wiskewedstrijd. Dit is een initiatief van de VUB om leerlingen uit de derde graad warm te maken voor echte problem solving. Tussen oktober en januari kregen ze in totaal drie uitdagende vraagstukken voorgeschoteld, waarin telkens een sterke link naar praktische toepassingen wordt uitgelegd. Binnen de drie weken moesten ze worden opgelost. De antwoorden van de vijf dames en heren kon de jury blijkbaar bekoren, want de klas werd geselecteerd voor de finale. Samen met een veertigtal andere Vlaamse klassen gingen ze de strijd aan de vooravond van pi-dag. Er werden in totaal vijf opdrachten gespeeld, in drie rondes. De strakke deadlines waarbinnen de vraagstukken moesten worden opgelost (20 of 40 minuten), gaven een extra dimensie aan het spel. Er werd goed gecommuniceerd, overzichtelijk genoteerd op papier en bord. Samenwerken was een must, maar de tijdsdruk eiste ook dat de leerlingen zich in groepjes verdeelden. Dat de keuzevakkers out of the box kunnen denken, hebben ze meer dan eens bewezen.  Samengevat: het was een geslaagde voormiddag, met heel veel wiskunde-ijver.  Of ze een podiumplaats behaalden, is nog niet bekend, maar dat ze zich geamuseerd hebben, dat staat vast. Proficiat met deze prestatie!

 

Katrijn Vandewalle

 

Joomla Gallery makes it better. Balbooa.com

 

Terug naar boven

Terug naar overzicht