Wij gebruiken cookies op deze website om de gebruikservaring te verbeteren. Door het aanklikken van eender welke link op deze website geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.

In de kijker: Doedagen

Terug naar overzicht

Doedagen

 

Tijdens de eerste twee weken van maart organiseerden we de doedagen op onze school. In samenwerking met de basisscholen uit de ruime regio kregen de leerlingen van het zesde leerjaar de kans om kennis te maken met onze school en het studieaanbod. De leerlingen konden kiezen tussen een sessie taal & media, Latijn of wetenschap. Een mooie manier om de studiekeuze nog makkelijker te maken.

 

Net zoals bij een echte les taal & media werden tijdens de doedagen taalvaardigheden gecombineerd met computervaardigheden. De leerlingen kregen de opdracht om een nieuwsuitzending te maken waarbij iemand de rol van reporter op zich nam en iemand de rol van de geïnterviewde. Die leerlingen zochten op een kritische manier naar informatie op internet via de Chromebooks en stelden zelf de vragen voor hun interview op. Aangezien alles binnen een bepaalde tijd moest gebeuren, was een goede organisatie en samenwerking van groot belang. Twee uitverkorenen werden tot nieuwsanker gepromoveerd en leidden elk interview op een gepaste manier in. Na de voorbereidingen werd alles gefilmd. De leerlingen werden uitgedaagd om op lichaamstaal en spreektechniek te letten. Na de editing konden de leerlingen zichzelf bewonderen in hun eigen journaal op Youtube.

Tijdens de sessies Latijn kregen de leerlingen een (ont)spannend en verfrissend taalbad. Voor velen ging voor de eerste keer de mysterieuze poort open naar de wonderlijke taal van de Romeinen. Taal, tekst en cultuur: die drie hoofdcomponenten van de ‘lingua Latina’ kwamen allemaal aan bod. Hoe spreek ik ‘tyrannus’ uit? Wat is het werkwoord ‘être’ in het Latijn? Betekent ‘asini’ nu ezels of ezelinnen? …en is ‘Septima’ een meisjesnaam of een jongensnaam?  Ze leerden ook Linus en Petrus kennen, twee slaven die met elkaar (en de leerlingen) een babbeltje sloegen in het Latijn. …en dat je meer dan één legoblokje nodig hebt om een Romeins aquaduct te bouwen, werd ook duidelijk: ‘lego’ betekent namelijk ‘ik verzamel’ in het Latijn. Eindigen deden we in echte horrorstijl met een luisterverhaal over koning Tereus en zijn twee dochters. Geprikkeld en gefascineerd door de wereld van de Romeinen trokken de leerlingen daarna met hun diploma huiswaarts.

Andere leerlingen werden volledig ondergedompeld in alles wat met wetenschap te maken heeft. De leerlingen trokken eerst een labojas aan zodat ze volledig klaar waren om verschillende experimenten uit te voeren. Ze zochten uit wat ze allemaal met een geladen ballon kunnen doen. Wat gebeurt er als je die ballon bij een blikje, waterstraal of spaarlamp brengt? Er werd ook een plasmabol bovengehaald om een TL-lamp te laten branden. Vervolgens mengden ze een aantal stoffen en probeerden ze zo goed mogelijk waar te nemen wat gebeurde. We eindigden met 'waar rook is, is vuur'. De leerlingen probeerden eerst een kaarsje te laten branden zonder de lont aan te steken. Daarna mochten ze zelf een theezakje in brand steken. Je zou denken dat dit niet zo speciaal is, maar er gebeurt toch iets verrassends op het einde. De verbazing was groot bij de leerlingen.

 

Jency Vermeulen, Astrid Van Den Bossche en Kasper De Bruyn

 

Joomla Gallery makes it better. Balbooa.com

Terug naar boven

Terug naar overzicht