Wij gebruiken cookies op deze website om de gebruikservaring te verbeteren. Door het aanklikken van eender welke link op deze website geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.

Nathan naar Vlaams kampioenschap karate

Terug naar overzicht

Nathan Mortier

 

Winnen is leuk, maar als je een wedstrijd verliest, leer je minstens evenveel, soms zelfs nog meer.”

 

Welke sport beoefen je?

Ik beoefen karate.

Hoe zou je je sport omschrijven aan je klasgenoten?

Het is vooral een verdedigingssport. Je leert ook een tegenaanval tot stand brengen wanneer je zelf aangevallen wordt.  Je hebt twee disciplines. De eerste is kata. Daarin moet je individueel verschillende reeksen bewegingen uitvoeren zoals in een schijngevecht. Daarnaast heb je kumite. Dat is een echt gevecht waarbij je verschillende technieken moet gebruiken.

Wanneer heb je voor de eerste keer kennisgemaakt met die sport?

Ik ben met karate gestart in januari 2019. Papa doet al een tijdje langer aan karate en ik ben eens mee geweest tijdens een oefenles.

Was het liefde op het eerste gezicht? Waarom wel/niet?

Ik vond het wel meteen leuk om die verschillende bewegingen te leren. Dus hebben we besloten om mij ook in te schrijven.

Hoe voel je je wanneer je die sport aan het beoefenen bent?

Ik merk dat ik me heel hard begin te concentreren van zodra de training begint. Ik krijg er een adrenalinestoot van en kan me goed uitleven na een dag op de schoolbanken.

Wat vind je er het leukst aan?

Ik vind het leuk dat het een individuele sport is waarbij je jezelf telkens verder moet ‘duwen’. Ondertussen zijn je vrienden naast je ook aan het oefenen, dus je bent zeker niet alleen.

Wat is jouw topmoment tot nu toe? Waarom?

Ik mocht begin maart deelnemen aan het Vlaams kampioenschap voor jongeren. Ik was supertrots op mezelf omdat ik nog niet zolang karate beoefen, maar wel al geselecteerd werd om deel te nemen. Dat toont dat als je je best doet en niet opgeeft, je toch ook al een eind ver komt.

Zijn er ook zaken waar je het moeilijker mee hebt? Zo ja, welke? Hoe probeer je daar dan mee om te gaan?

Een training duurt bij ons anderhalf uur. Dat wil zeggen dat je al die tijd geconcentreerd moet blijven en niet een babbeltje moet slaan met je vrienden. Dat is niet altijd gemakkelijk. We nemen dus voor en na de training de tijd om wat bij te praten, zodat we tijdens de training zelf zo goed mogelijk kunnen opletten.

Hoeveel keer per week train je normaal gezien?

Normaal train ik twee keer anderhalf uur per week. Tijdens de schoolvakanties train ik drie à vier keer anderhalf uur.

Hoe probeer je dat met je schoolwerk te combineren?

Het is belangrijk om mijn schoolwerk goed in te plannen, want de dagen waarop ik training heb, is er minder tijd voor schoolwerk.

Zijn er momenten waarop de combinatie school en sport minder goed samengaan? Zo ja, wanneer?

Het is wat moeilijker in de weekends dat ik wedstrijd heb. Dan ben ik op zaterdag een hele dag van huis en dan blijft enkel de zondag over om schoolwerk te maken en toch ook wat te ontspannen.

Wat doe je dan?

Op zo’n dagen is het niet alleen belangrijk om goed te plannen, maar ook te kijken naar wat echt belangrijk is om op die dag gedaan te hebben en niet meer te willen inplannen dan haalbaar is. Eens niksen of tv kijken of op de Playstation spelen, plan ik dus ook in!

Vallen je sportactiviteiten nu volledig weg door de coronacrisis? Zo ja, hoe probeer je dan nog met je sport bezig te zijn?

Ja, alle trainingen, wedstrijden en stages vallen jammer genoeg weg. Dat wil niet zeggen dat ik niet met karate bezig ben, want op onze trainingsdagen krijgen we van onze sensei (trainer) een mail met alle oefeningen die we ter vervanging van de training zelf thuis kunnen doen.

Wat zou je zelf nog willen vertellen over jouw ervaringen in de sportwereld?

Het maakt niet uit welke sport je beoefent zolang je het zelf graag doet en je er plezier aan beleeft. Je moet zeker een proefles durven volgen, zodat je beter kunt kiezen. Winnen is leuk, maar als je een wedstrijd verliest, leer je minstens evenveel, soms zelfs nog meer.

 

Terug naar boven

Terug naar overzicht