Met de invoering van computerwetenschappen als apart vak in het eerste jaar worden de basisvaardigheden ICT uitdrukkelijk ten dienste gesteld van de lerende en het leerproces. Immers, verlangen dat leerlingen ICT kunnen gebruiken om te oefenen, leren, voorstellen en communiceren en daarbij adequaat de juiste ICT-hulpmiddelen kunnen kiezen is niet evident zonder een serieuze basis van ICT-vaardigheden.

De integratie van ICT binnen de verschillende vakken van het eerste en tweede jaar vormt dan als het ware de kroon op het werk. De onderscheiden vakken binnen het secundair onderwijs reiken immers precies de contexten aan waarbinnen de onderliggende basiscompetenties ICT ingeoefend en verder verfijnd kunnen worden. Op die manier worden de eindtermen ICT gerealiseerd en zal het leren, ondersteund door ICT, geoptimaliseerd kunnen worden.

Dit raamplan handelt uitsluitend over ICT maar is uitgewerkt met in het achterhoofd de overgang naar Informatica in de tweede graad en de continuïteit van de leerlijn utilitaire ICT-vaardigheden.

 

De leerlingen kunnen in het vijfde en zesde jaar een aantal lestijden van hun lessenpakket naar keuze invullen. In het vijfde jaar bestaat het keuzegedeelte uit één (of twee) lestijden, in het zesde jaar uit twee lestijden. Voor de zesdejaars Latijn-Wetenschappen en Moderne Talen-Wetenschappen is er jammer genoeg geen ruimte in de lessentabel om het keuzegedeelte in te richten.

We bieden een aantal mogelijkheden aan die worden ingericht worden als het aantal kandidaten het toelaat.

Bekijk de informatiebundel voor het vijfde jaar

Bekijk de informatiebundel voor het zesde jaar

 

2020 omslagfoto eerste jaar

 

De leerlingen kunnen in het eerste jaar kiezen tussen de keuzegedeeltes taal & media, Latijn of wetenschap. We raden de leerlingen aan om te kiezen vanuit hun interesses en talenten. In elk keuzegedeelte is er ruimte voor verkennen, versterken en verdiepen. De leerlingen kunnen hierdoor hun talenten verder ontdekken en ontwikkelen. De eerste graad is oriënterend om nadien een gerichte keuze te maken naar de tweede graad.

Daarnaast kunnen de leerlingen in de keuzegedeeltes taal & media en wetenschap ook kiezen voor versterking of verdieping Frans en versterking of verdieping wiskunde. In het uur versterking worden de leerlingen versterkt met herhalingsoefeningen en -opdrachten. De leerlingen krijgen extra uitleg bij de leerstof. In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept met uitdagende oefeningen en opdrachten.

Tenslotte krijgen alle leerlingen ook het vak computerwetenschappen waarin ICT-vaardigheden worden aangeleerd en ingeoefend.

Bekijk de lessentabel van het eerste jaar

 

Taal & media

Ben je creatief met taal en heb je veel fantasie?
Ben je gebeten door blogs, vlogs en toneel?
Wil je je graag verdiepen in media en actualiteit?
Dan is het keuzegedeelte taal & media beslist iets voor jou.

 

Latijn

Heb je een levendige interesse in taal en geschiedenis?
Laat je je graag verleiden door meeslepende verhalen?
Werk je nauwkeurig? Zoek je een extra uitdaging?
Kies dan een brede basisvorming. Ga voor Latijn!

 

Wetenschap

Ben je gefascineerd door wetenschap en natuur?
Voer je liever zelf experimenten uit om kennis te ontdekken?
Ben je leergierig en ga je graag onderzoekend aan de slag?
Dan is het keuzegedeelte wetenschap beslist iets voor jou.

 

Nieuwe lessentabel vanaf september 2019:

2019 lessentabel eerste jaar

 

De leerlingen kunnen in het eerste jaar kiezen tussen de keuzegedeeltes taal & media, Latijn of wetenschap. We raden de leerlingen aan om te kiezen vanuit hun interesses en talenten. In elk keuzegedeelte is er ruimte voor verkennen, versterken en verdiepen. De leerlingen kunnen hierdoor hun talenten verder ontdekken en ontwikkelen. De eerste graad is oriënterend om nadien een gerichte keuze te maken naar de tweede graad.

Ontdek de keuzegedeeltes via drie filmpjes

 

Daarnaast kunnen de leerlingen in de keuzegedeeltes taal & media en wetenschap ook kiezen voor versterking of verdieping Frans en versterking of verdieping wiskunde. In het uur versterking worden de leerlingen versterkt met herhalingsoefeningen en -opdrachten. De leerlingen krijgen extra uitleg bij de leerstof. In het uur verdieping wordt de leerstof verdiept met uitdagende oefeningen en opdrachten.

Tenslotte krijgen alle leerlingen ook het vak computerwetenschappen waarin ICT-vaardigheden worden aangeleerd en ingeoefend.